Casussen
Zij namen de deep dive en gingen voor duurzame gedragsveranderingAanleiding
Avoord staat voor de voortdurende uitdaging om hun team te versterken met enthousiaste individuen. Zij vroegen ons hoe ze passieve kandidaten konden omvormen tot actieve sollicitanten. Daarbij hadden zij een specifieke focus op twee functieprofielen en wilden dit bij voorkeur binnen een tijdsbestek van 6 maanden bereiken.Onze oplossing
Onze oplossing begon met een doelgerichte analyse, waarbij we de aanwezige middelen van Avoord inventariseerden en inzetten. Diepgaande kennis van de doelgroep en de lijst met unieke eigenschappen van Avoord vormden de basis voor een pakkende campagne. We daagden ook huidige medewerkers uit om actief bij te dragen aan de werving. Voor de online mediastrategie vertrouwden we op de expertise van VONQ. Ze vertaalden deze strategie naar diverse kanalen, waarbij ze de AIDA-funnel nauwlettend volgden. Samen monitorden we real-time prestaties en optimaliseerden de uitingen voor maximaal succes.Resultaat
Binnen slechts drie maanden is ons doel succesvol bereikt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Avoord deze uitzonderlijke campagne indient voor de Nationale HR Zorg Award, waarvan het thema voor 2024 'omdenken' is. Gezien de vooruitzichten waarbij de vraag naar zorgpersoneel eerder af- dan toeneemt in de toekomst, is besloten om de campagne nog zeker drie maanden voort te zetten. We zijn ervan overtuigd dat 'the best is yet to come'..Naar het oppakken van eigen regie en verantwoordelijkheid binnen de gestelde kaders.
Aanleiding
Op verzoek van de leden van PoZoB werd voor een 2e keer onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een toekomstbestendig ICT-systeem voor alle aangesloten praktijken. De 1e keer was het onderzoek niet goed verlopen: huisartsen voelden zich niet betrokken en stemden niet in met het voorstel. Aan ons de vraag wat de 2e keer anders moest om een herhaling van zetten te voorkomen.Onze oplossing
De eerste stap om de huisartsen optimaal bij de besluitvorming te betrekken was hen als gebruiker uit te nodigen mee te laten praten, denken en te beslissen. Aan de hand van de SCRUM-methode definieerden we samen 8 fases. Na elke fase was er go/no-go moment en werd iedereen op verschillende manieren geïnformeerd en uitgedaagd mee te denken over de toekomst van de huisartsenpraktijk.
We haalden wensen, eisen en ideeën op en combineerden dit met de organisatiedoelen. We visualiseerden de mogelijkheden en dachten alle mogelijke scenario’s uit. Met behulp van storytelling presenteerden we de huisartsenpraktijk van de toekomst. Hier kwamen alle elementen samen en werd de gezamenlijke zoektocht afgerond.
Resultaat
Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd het advies om komende jaren gefaseerd naar de ondersteuning van 7 naar 2 HIS-systemen (Huisartsen Informatie Systeem) met maar liefst 89% van de stemmen akkoord bevonden.Aanleiding
“Het is zo’n mooi product. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen dat inziet?”. Het was de vraag van From Boer, een innovatieve slateler. Zij vroegen ons hoe ze hun passie voor het product over konden brengen op consumenten met als doel een grotere afzetmarkt.Onze oplossing
We gingen terug naar de essentie van de organisatie en ontwikkelden een identiteit die daarbij past en de veelzijdigheid van het product benadrukt. Dat we anders moesten kijken, stond vast. Want na onderzoek bleek dat sla vooral geassocieerd wordt met vrouw, gezond, slank, zomer en bijgerecht.
Dus lanceerden we samen met een gerenommeerde receptontwikkelaar #NatuurlijkOokVoorSalade. En werden er recepten ontwikkeld die als bewijs dienden van de veelzijdigheid van de kluitsla. Denk aan sla-ijs, sla-cake, sla-bitterballen en sla-pesto. Dezelfde onderzoeksgroep gebruikten we als testpanel en early adopters en influencers van het concept.
Resultaat
Ons strategisch plan, inclusief doordachte uitingen en verpakkingen, zorgde ervoor dat From Boers kluitsla niet alleen een product, maar een beleving is geworden. Verschillende recepten met hun sla in de hoofdrol haalden bovendien de media. En hoe bijzonder is het om te zien dat er op dit moment stappen gemaakt worden met Jumbo Supermarkten om de pesto op te nemen in hun assortiment.Aanleiding
In een gedreven R&D-team bij TNO stond de teamleider voor de uitdaging om de teleurstelling en demotivatie te voorkomen, ondanks het frequente 'nee' zeggen op ideeën die niet binnen de organisatiedoelen pasten. Het enthousiasme en de overvloed aan innovatieve voorstellen vroegen om een strategie om de teamspirit te behouden en de focus te richten op projecten die waarde toevoegen aan de organisatie.Onze oplossing
Door gerichte vragen te stellen ontdekten we waar de teamleider "ja" tegen kon zeggen: ideeën met sensoren in domotica, op kleine of grote schaal. Voor andere voorstellen was "nee" het antwoord. Om het team te helpen herinneren aan de strategische focus, plaatsten we een fysiek poppenhuis op zijn bureau.
Wanneer een teamlid een idee had dat binnen dit kader paste, volgde een direct "ja". Paste het niet, dan was het "nu niet, maar mogelijk met een andere focus". Deze aanpak creëert een inclusieve omgeving waarin waardering voor ideeën centraal staat, terwijl het de aandacht op het werkelijke doel richt. Een effectieve benadering voor positieve samenwerking en doelgericht werken.
Resultaat
Teamleden denken nu grondiger na over hun ideeën, waardoor de teamleider minder vaak "Nu niet" hoeft te zeggen en de gesprekken prettiger verlopen. Onze oplossing pakte het probleem aan en bevorderde de creativiteit en samenwerking. De organsatiecultuur kreeg dan ook een positieve boost.Aanleiding
Colruyt verving de verschillende klantenkaarten binnen hun eigen groep (Colruyt laagste prijzen, OKay, Bio-Planet, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby, ColliShop en DATS 24) door één: de Xtra-kaart. Maar hoe zorg je ervoor dat de belangen van de groepsleden een verbetering van klantbeleving en vergroten van de organisatiewinst niet in de weg stonden?Onze oplossing
De sleutel tot succes lag in het vinden van de balans tussen de verschillende belangen en het creëren van een gedeelde visie. Voor de acceptatie gebruikten we dus geen harde push, maar ontwikkelden juist een krachtige strategie die zorgde voor een gezamenlijke identiteit. Een belangrijk onderdeel daarvan was het verzamelen van big data zodat de dochtermaatschappijen de meerwaarde van de kaart in gingen zien.
Samen met het team coördineerden wij het ambitieuze project en synchroniseerde de verschillende teams met hun uiteenlopende doelen en voorkeuren. Hiervoor was het essentieel om ervoor te zorgen dat alle teams op de hoogte waren van elkaars doelen en bijdroegen aan het overkoepelende succes van het project.
Resultaat
Een succesvolle lancering van de klantenkaart bij 3,7 miljoen consumenten én een versterking van de gemeenschappelijke identiteit. Het project diende uiteindelijk als blauwdruk voor het bevorderen van de samenwerking en het bereiken van de gezamenlijke doelen binnen de complexe retailomgeving.Aanleiding
Voor een professionaliseringsslag was Land van Horne op zoek naar begeleiding van de 9 teams die verantwoordelijk zijn voor de wijkverpleging. Met de missie en visie van de organisatie in hun achterhoofd, moesten zij reflecteren op hun werk(wijze). Aan ons de vraag om hen hierbij te begeleiden.Onze oplossing
Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden koppelden we de doelen van de organisatie aan die van de teams. Ze stelden vast wat er vooral moest blijven, waar afscheid van genomen kon worden en wat er nog juist bij moest. We knipten de doelen op in concrete kleine stappen en maakten afspraken wat ze zouden doen als de stappen juist wel, maar ook niet gezet, worden.
De rode draad tijdens de sessies wat het verbeteren van de onderlinge communicatie. Dus zoomden we ook in op ieders kwaliteiten en valkuilen, lieten we de teamleden ervaren dat juist de verschillende perspectieven in een team heel waardevol zijn en oefenden we met het geven van feedback.