Niet iedereen leert op dezelfde manier. Waarom spreek je dan iedereen op dezelfde manier aan?

Niet iedereen leert op dezelfde manier. Waarom spreek je dan iedereen op dezelfde manier aan?

De één leert door te luisteren. De ander door te doen. Weer een ander wil eerst alles overdenken, of juist observeren voordat hij iets zegt of probeert. David Kolb (1983) maakte dat inzichtelijk met zijn model over leerstijlen:

  • De doener
  • De denker
  • De waarnemer
  • De toepasser

Waarom is dit zo relevant voor teams, leiders en professionals?

  1. Weten = afstemmen
    Als je weet hoe iemand leert, weet je ook hoe je je boodschap moet brengen. Dat maakt communicatie effectiever en samenwerking soepeler.
  2. Diversiteit in leerstijl = kracht in teams
    Een team met alleen doeners? Veel actie, weinig reflectie.
    Een team vol denkers? Prachtige plannen, maar komt het ooit in beweging?
    Juist de mix maakt een team krachtig – mits je het herkent én benut.
  3. Leiderschap vraagt maatwerk
    Wil je echt impact maken als leider of trainer? Stem af op de leerstijl van de ander. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Welke leerstijl past bij jou? En… herken jij de leerstijlen van je team?

© Pellen tot de kern - pagina 29 februari
Stop met iedereen in hetzelfde hokje te duwen.

We zeggen het zo vaak: ‘Iedereen leert anders.’
Maar ondertussen rammen we nog steeds programma’s, trainingen en ‘leerlijnen’ door ieders strot alsof het universele toverdrankjes zijn.

Laat ik het maar hardop zeggen: One-size-fits-all is een sprookje.
Een mooie gedachte voor in een PowerPoint, maar dodelijk voor echt leren.

Standaardiseren wat nooit standaard is, namelijk mensen, is een vorm van armoede.
Je oogst braaf afgetikte vinkjes, maar geen groei. Geen echt eigenaarschap. Geen blijvende verandering.

Durf eens te vragen: Wie heb ik eigenlijk voor me? Wat heeft deze professional, dit team, dit individu nodig? Wat werkt wél? Wat schuurt?

Dat vraagt meer werk. Meer luisteren. Meer maatwerk.
Maar het betaalt zich dubbel en dwars terug: in échte ontwikkeling.

Dus. Weg met de eenheidsworst. Geef leren weer terug aan de mensen zelf. Daar worden we allemaal beter van.


Meer inspiratie